Algemeen
Om in aanmerking te komen voor een woning, is het belangrijk dat u de juiste documenten heeft. Deze papieren moet u bij een bezichtiging bij u hebben:
- Legitimatiebewijs: Neem uw originele legitimatiebewijs mee.
- Inkomensverklaring: Deze kunt u opvragen via mijn.belastingdienst.nl door in te loggen met uw DigiD. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon op telefoonnummer (0800) 05 43 (gratis). Houd er rekening mee dat het 5 werkdagen kan duren, vraag het dus op tijd aan. Woont u samen of bent u gehuwd? Vraag dan voor beide partners een verklaring aan.
- Loonstroken: Neem loonstroken mee van de laatste drie maanden, of van de afgelopen vier weken als u per week betaald wordt.
- Verhuurdersverklaring:
Sociale huurwoningen: Vraag een verhuurdersverklaring aan bij uw huidige woningcorporatie. Zij kunnen deze ook uploaden op uw Woonnet Rijnmond inschrijving.
Vrije sector woningen: Als u op een vrije sectorwoning heeft gereageerd, lever dan de verhuurdersverklaring op papier aan.
Hypotheekverklaring: Heeft u een koopwoning? Dan moet u een hypotheekverklaring inleveren, die u kunt aanvragen bij uw hypotheekverstrekker.
BRP-uittreksel met woonhistorie: Dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden. Uw adressen en burgerlijke staat moeten zichtbaar zijn. Woont u samen of bent u getrouwd? Dan moet ook uw partner een uittreksel inleveren.
Inkomen of eigen vermogen: Als uw inkomen niet voldoende is voor de woning waarop u reageert, en u heeft eigen vermogen dan kunt u aantonen door middel van een dagafschrift waarop vermogen vermeld staat.
Is uw inkomen niet voldoende en heeft u woning waaruit vermogen komt na verkoop, lever dan een overzicht aan van uw hypothecaire lening en een bewijs van de WOZ-waarde van uw huidige woning.
Zelfstandig ondernemer: Als u ondernemer bent, levert u de bovengenoemde documenten in, samen met een prognose van uw resultatenrekening van het huidige jaar. Deze moet door een boekhouder zijn opgesteld en ondertekend en voorzien van een stempel.