Algemeen
Om in aanmerking te komen voor een woning, is het belangrijk dat u de juiste documenten heeft. Deze papieren moet u bij een bezichtiging bij u hebben:
- Legitimatiebewijs: Neem uw originele legitimatiebewijs mee.
- Inkomensverklaring: Deze kunt u opvragen via mijn.belastingdienst.nl door in te loggen met uw DigiD. U kunt ook bellen met de BelastingTelefoon op telefoonnummer (0800) 05 43 (gratis). Houd er rekening mee dat het 5 werkdagen kan duren, vraag het dus op tijd aan. Woont u samen of bent u gehuwd? Vraag dan voor beide partners een verklaring aan.
- Loonstroken: Neem loonstroken mee van de laatste drie maanden, of van de afgelopen vier weken als u per week betaald wordt.
- Verhuurdersverklaring:
Sociale huurwoningen: Vraag een verhuurdersverklaring aan bij uw huidige woningcorporatie. Zij kunnen deze ook uploaden op uw Woonnet Rijnmond inschrijving.
Vrije sector woningen: Als u op een vrije sectorwoning heeft gereageerd, lever dan de verhuurdersverklaring op papier aan.
Hypotheekverklaring: Heeft u een koopwoning? Dan moet u een hypotheekverklaring inleveren, die u kunt aanvragen bij uw hypotheekverstrekker. Heeft u uw woning
Is uw hypotheek afgelost dan vragen we u een verklaring hiervan op te vragen vanuit het kadaster. Om deze verklaring te krijgen dient er wel een royementsakte opgesteld te zijn bij de notaris welke ingeschreven staat in de openbare registers van het Kadaster. Dit is geen verplichting als u in de woning blijft wonen nadat de hypotheek volledig is afgelost, maar wel noodzakelijk bij een verkoop van de woning, oversluiting van de hypotheek of in het geval dat u wilt aantonen dat uw woning vrij van hypotheek is bij het aangaan van een huurcontract voor een andere woning.
Het gaat er niet om hoe lang geleden een hypotheek is afgelost. Het gaat erom of dit door een notaris is doorgegeven aan het kadaster, anders kunnen zij deze informatie bij het kadaster inderdaad niet vinden.
BRP-uittreksel met woonhistorie: Dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden. Uw adressen en burgerlijke staat moeten zichtbaar zijn. Woont u samen of bent u getrouwd? Dan moet ook uw partner een uittreksel inleveren.
Inkomen of eigen vermogen: Als uw inkomen niet voldoende is voor de woning waarop u reageert, en u heeft eigen vermogen dan kunt u aantonen door middel van een dagafschrift waarop vermogen vermeld staat.
Is uw inkomen niet voldoende en heeft u woning waaruit vermogen komt na verkoop, lever dan een overzicht aan van uw hypothecaire lening en een bewijs van de WOZ-waarde van uw huidige woning.
Zelfstandig ondernemer: Als u ondernemer bent, levert u de bovengenoemde documenten in, samen met een prognose van uw resultatenrekening van het huidige jaar. Deze moet door een boekhouder zijn opgesteld en ondertekend en voorzien van een stempel.