Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?
Algemeen
U kunt hiervoor direct contact opnemen met de aannemer die aan uw woongebouw gekoppeld is.
Samen met SOR houdt u uw woning in goede staat. We zorgen er samen voor dat onderhoudswerkzaamheden op tijd worden uitgevoerd. Wat u kunt doen als er iets kapot gaat in uw woning of woongebouw en wie de rekening betaalt, leest u in de 'brochure reparaties en onderhoud'.
U kunt hiervoor direct contact opnemen met de aannemer die aan uw woongebouw gekoppeld is.
Nee, uw boiler wordt niet elk jaar gecontroleerd/onderhouden. U huurt een boiler van Eneco. Als er een probleem is met de boiler, neemt u contact op met Eneco via (088) 895 50 00. U kunt ook op de website van Eneco kijken. Een monteur komt dan zo snel mogelijk om het probleem op te lossen.
Spoedreparaties zijn reparaties die absoluut niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. Voorbeelden van spoedreparaties zijn:
Wat is geen spoed?
De kosten voor een set nieuwe naamplaatjes zijn € 16,-
Voor plagen van ongedierte in het woongebouw, maar buiten de woning, neemt u contact op met SOR via telefoonnummer 010 444 55 55
Dit regelt u zelf met uw provider. U heeft namelijk zelf een contract afgesloten met een kabelexploitant en/of provider.
Asbest is een vezel die in het verleden jarenlang veel is gebruikt als bouwmateriaal. Asbest heeft de eigenschappen dat het sterk, slijtvast, isolerend en goedkoop is en het is bestand tegen hoge temperaturen. Het was daarom tot 1994 een populair bouwmateriaal. Daarna is het verboden om asbest toe te passen in woningen.
U bent zelf verantwoordelijk voor het bestrijden van ongedierte in uw woning.
Gaat het om een plaag (bijvoorbeeld als er veel ongedierte is in meerdere woningen of in de gemeenschappelijke ruimtes) of een wespennest bij de woning? Dan kunt u dit melden bij SOR. U kunt hiervoor contact opnemen met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55
Nee, SOR verhoogt geen tuinen. Wij kunnen wel zand en/of grond bij u laten afleveren, zodat u de tuin zelf kunt ophogen. SOR verstrekt per woning gratis maximaal 2 kuub zand of grond per kalenderjaar. Heeft u meer zand nodig? Dan brengen wij de kosten bij u in rekening.
Ja, rookmelders zijn verplicht sinds 1 juli 2022.
U maakt een melding bij de gemeente waar u woont:
Gemeente Rotterdam >> 14010
Gemeente Nissewaard >> 140181
Gemeente Voorne aan Zee >> 140181
Gemeente Krimpen aan den IJssel >> 140180
Gemeente Oud Beijerland >> 140186
Heeft u een verstopping in uw douche, toilet, keuken en/of hemelwaterafvoer neem dan contact op met Rioleringsbedrijf RRS (010) 292 14 14.
Als er asbest in uw woning wordt aangetroffen, volgt er altijd onderzoek. Zo nodig worden meer woningen in uw straat of wooncomplex onderzocht. Bij risicovolle situaties laten wij ons altijd adviseren door experts. Als het advies uitwijst dat het beter is om het asbesthoudende materiaal te verwijderen en af te voeren, dan wordt dat volgens strenge veiligheidseisen door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf gedaan. De ruimte geven we weer vrij als uit de controle blijkt dat alles inderdaad verwijderd en veilig is.
U ontvangt voor het uitvoeren van standaard planmatige werkzaamheden geen vergoeding. Planmatig onderhoud is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat u in een goed bewoonbare woning kunt blijven wonen.
Planmatig onderhoud is onderhoud dat we volgens een vooraf bepaald schema uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan schilderwerkzaamheden die we eens in de zoveel jaar uitvoeren. Door met een bepaalde regelmaat onderhoud uit te voeren willen we gebouwen en woningen in goede staat houden.
Het is niet altijd mogelijk om een afspraak te verzetten. De aannemer werkt volgens een vast schema om vertraging te voorkomen. Meestal gaat het ook om werkzaamheden met een vaste volgorde. Als het noodzakelijk is om de afspraak te verzetten dan neemt u contact op met de persoon waarmee u de afspraak heeft gemaakt.
Onbeschadigd, hechtgebonden asbest levert geen gevaar op voor uw gezondheid en hoeft daarom niet direct te worden verwijderd. Als uw woning wordt gerenoveerd, wordt op basis van asbestonderzoek bepaald wat er met het eventueel aanwezige asbestmateriaal in de woning gebeurt. Soms is het beter om het materiaal te laten zitten en het in te pakken. Als we het materiaal wel verwijderen, gebeurt dat door een gespecialiseerde aanemer. U moet er wel altijd op bedacht zijn het materiaal niet zelf te beschadigen door bijvoorbeeld boren, zagen of schuren.
Vraagt u zich af of een bepaald materiaal al dan niet van asbest is? Neem dan contact met ons op zodat wij u kunnen adviseren.
Nee, want het bewerken, verwerken, toepassen en in voorraad houden van asbest en asbesthoudende producten is na 1993 ten strengste verboden.
Heeft u schade door lekkage, meldt u dit dan bij uw eigen inboedelverzekering. Voor het oplossen van de lekkage klachten neemt u contact op met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.
Wanneer u tochtklachten in uw woning ervaart, neemt u dan contact op met het aannemersbedrijf dat gekoppeld is aan uw woongebouw. Zij komen bij u langs om te beoordelen hoe ze uw tochtklachten op kunnen lossen.
Als het straatwerk tot het terrein van SOR behoort, neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer. Hoort het terrein tot de grond van de gemeente, dan kunt u hiervoor zelf contact opnemen met uw gemeente. Voor de gemeente Rotterdam geldt dat u ook digitaal een melding kunt maken via de website door te klikken op de volgende link.
De thuismeester kan u hierbij helpen. Vraagt u het aan de thuismeester of belt u hiervoor met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55.
Neemt u hiervoor contact op met een van onze medewerkers van het klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55. Zij kunnen een opdracht geven aan de firma ISTA om de warmtemeter in de woning te controleren of te repareren.
Wat vervelend dat u een lekkage heeft. U kunt uw lekkage direct melden bij de aannemer van uw gebouw. Heeft u schade meldt u dit dan bij uw inboedelverzekeraar.
Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55.
Neemt u alstublieft contact op met SOR via telefoonnummer 010 444 55 55.
Als uw deur klemt kunt u contact opnemen met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.
Als uw tag niet goed of niet werkt neemt u dan contact op met uw thuismeester. U kunt uw thuismeester bereiken op de dagen dat hij in uw woongebouw aanwezig is in de huismeestersruimte. Ook kunt u bellen met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55.
Heeft u een boiler van Eneco neemt u dan contact op met Eneco. U kunt hen bereiken via telefoonnummer (088) 895 50 00.
In sommige gevallen betaalt u de factuur van de aannemer zelf. Heeft u hier vragen over, neemt u dan contact op met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 444 55 55.
U kunt deze vraag stellen bij de aannemer die op dit moment werkzaamheden bij u uitvoert. Belt u hiervoor de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.
Is dit de firma Dammers belt u dan met telefoonnummer (088) 444 73 00
Is dit de firma Bakker Arkel belt u dan met telefoonnummer (088) 444 73 11
In principe hoort dit niet bij het standaard takenpakket van uw thuismeester, maar u mag hem altijd benaderen met de vraag of hij u hierbij kan helpen. Neemt u hiervoor contact op met de medewerkers van ons klantcontactcentrum, via telefoonnummer 010 444 55 55.
Ja, SOR voert regelmatig schilderwerkzaamheden uit aan woongebouwen. Wilt u weten of er binnenkort in uw woongebouw schilderwerkzaamheden uitgevoerd worden, neemt u dan contact op met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55.
Neemt u hiervoor contact op met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 444 55 55. Het klantcontactcentrum van SOR is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag vanaf 8.30 uur tot 17.00 uur en vrijdag vanaf 8.30 uur tot 12.30 uur.
Vraag de thuismeester of hij de lamp wil vervangen. Als hij niet aanwezig is, kunt u een briefje in zijn brievenbus doen. U kunt ook contact opnemen met ons klantcontactcentrum via 010 444 55 55.
Als uw wc bril kapot is, ddan zorgt u zelf voor een nieuwe wc bril. De thuismeester kan helpen met de installatie, maar de kosten van de aanschaf zijn voor uw eigen rekening.
In de folder "Reparatie en Onderhoud" kunt u lezen welke reparaties u zelf moet betalen en welke SOR betaalt.
U neemt hiervoor contact op met Clarixy glasverzekering. U bereikt hen op telefoonnummer (0800) 020 72 07
Neemt u hiervoor contact op met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.
Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester. Hij kan u helpen om de deurklink terug te zetten. Is uw thuismeester niet aanwezig neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.
Niet alle ramen zijn HR++ glas. Als u wilt weten of uw ramen HR++ glas is neem dan contact op met uw thuismeester. Hij kan in uw raam kijken naar het type glas en de fabricagedatum.
U neemt hiervoor contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer. U mag ook rechtstreeks contact opnemen met TK elevator via telefoonnummer (0800) 247 36 50.
Neemt u hiervoor contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.
U mag de thuismeester vragen of hij de deur kan resetten. Lukt dit niet dan schakelt de thuismeester de aannemer in.
Vraagt u de thuismeester of hij bij u langs kan komen. De thuismeester komt in eerste instantie kijken naar de radiatoren, hij geeft de bevindingen door aan de opzichter van uw woongebouw. De opzichter beoordeeld of er vervanging nodig is. Is vervanging noodzakelijk dan zal de opzichter het cv bedrijf inschakelen.
Neemt u hiervoor contact op met RRS (Riool Reinigings Service) via telefoonnummer (010) 292 14 14. Deze dienst is bij uw servicekosten inbegrepen. De verstopping wordt kostenloos verholpen.
Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester. Is uw thuismeester niet aanwezig neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.
Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester. Hij kan er voor zorgen dat er nieuwe naamplaatjes besteld worden.
Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester.
Bij het aangaan van het huurcontract worden er naamplaatjes voor u aangemaakt. De thuismeester zal deze vervolgens voor u bevestigen.
Voor kleine reparaties kun u contact opnemen met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.
U kunt in eerste instantie de thuismeester vragen langs te komen. Lukt het niet om het raam werkend te krijgen dan wordt uw reparatieverzoek doorgegeven aan de aannemer die aan uw woongebouw gekoppeld is.
Neemt u hiervoor contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.
Als uw aardlekschakelaar eruit schiet dan kan dit veroorzaakt worden door een aantal oorzaken:
Er is storing in electrische apparatuur
Bent u op het moment dat de aardlekschakelaar met een apparaat bezig (bijvoorbeeld koffiezetten, strijken, wassen, drogen, het gebruik van een waterkoker, enz) dan kan het zijn dat dit apparaat storing veroorzaakt. Doet u hiervoor de stekkerproef. Haalt u hiervoor alle stekkers van uw electrische appartuur uit de stopcontacten, schakel vervolgens alle groepen en uw aardlekschakelaar weer in en doe tenslotte één voor één de stekkers van de apparaten weer in het stopcontact. Na elk apparaat wacht u even en kijkt u of de aardlekschakelaar wederom uitvalt. Is dit het geval dan heeft u het apparaat gevonden dat de storing veroorzaakt. Verwijder de stekker van het apparaat uit het stopcontact en laat het apparaatu nakijken op defecten.
Overbelasting
Wanneer u alle apparaten langs bent geweest en nog geen mogelijke oorzaak gevonden heeft, kan een tweede optie zijn dat er sprake is van overbelasting van een bepaalde groep. Mogelijk staan er teveel apparaten tegelijk aan. Verplaatst u een van de apparaten naar een ander stopcontact en kijk of het probleem hiermee is opgelost of wacht met het aanzetten van een apparaat tot een ander uitgeschakeld kan worden.
Lukt het uzelf niet om bovenstaande te controleren neemt u dan contact op met uw thuismeester.
Wanneer het slot van uw voordeur niet meer werkt en u kunt u woning hierdoor niet meer in, neemt u dan direct contact op met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.
Dat is afhankelijk van de locatie van het gat in de bestrating. Indien dit op grond van SOR is dan zal de thuismeester hiervoor de aannemer inschakelen. Is de locatie buiten het terrein van SOR belt u dan met de gemeente via 14010 of via de website van de gemeente waarin u woont.
U kunt dit doen door contact op te nemen met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55. Wij maken dan een melding in ons systeem.
U kunt een aanpassing laten maken op eigen kosten door de firma Hendriks. Dit houdt in dat de boiler om 23.00 uur op gaat warmen. Er is nog een andere optie waarbij de boiler continu opwarmt. Dit betekent wel dat uw energiekosten zullen stijgen. U kunt de firma Hendriks bereiken op (010) 477 08 96.
Wanneer u problemen ervaart met het ventilatiesysteem in uw woning, neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.
U kunt hiervoor contact opnemen met SOR op telefoonnummer 010 444 55 55. Meldt u alstublieft waar u zich op dit moment bevindt zodat wij u in het gebouw terug kunnen vinden. Wij raden u aan om allereerst contact op te nemen met degene die in het bezit is van uw reservesleutel. Heeft u niemand beschikbaar om de deur te opnenen dan kunnen wij de slotenmaker voor u bellen om de deur te openen. De kosten voor het openbreken van de deur en het herstellen van de schade worden gefactureerd aan de bewoner.
Let op de thuismeester heeft geen sleutels van woningen.
Heeft u vragen over groot onderhoud aan uw woongebouw neemt u gerust contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55. Wij zullen uw vraag neerleggen bij de planmatig opzichter die verbonden is aan uw woongebouw
Het ligt aan uw vraag. Als het gaat om een glasvezel abonnement kunt u een internet provider benaderen voor een glasvezel abonnement. Heeft u een technische vraag bijvoorbeeld: Heeft het bedrijf wel toestemming om in het gebouw te boren etc. dan kunt u hiervoor contact opnemen met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55.
Neemt u hiervoor contact op met de verhuurmakelaar. De verhuurmakelaar zal met u bespreken hoe een en ander opgelost kan worden.
Bij een conditiemeting worden vaak steekproefsgewijs woningen bezocht. Het kan dus zijn dat dat medewerkers bij u aanbellen met de vraag of zij even de woning in mogen. Wij stellen het op prijs als u hier aan meewerkt. Vaak hoeft u niet speciaal thuis te blijven.
Zijn uw ramen al langere tijd niet gezeemd ondanks dat de glazenwasser wel in uw gebouw aan het werk is geweest, neemt u dan contact op met uw thuismeester.
Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55. Ook kunt u het via de mail aan ons melden via mailadres contact@sor.nl. Omschrijf dan duidelijk waar de schade zich bevindt.
Als u van mening bent dat uw badkamer in aanmerking komt voor een renovatie kunt u contact opnemen met onze medewerkers van het klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55 of een email sturen naar: contact@sor.nl.
De opzichter zal contact met u opnemen voor een inspectie.