Reparatie melden

Samen met SOR houdt u uw woning in goede staat. We zorgen er samen voor dat onderhoudswerkzaamheden op tijd worden uitgevoerd. Wat u kunt doen als er iets kapot gaat in uw woning of woongebouw en wie de rekening betaalt, leest u in de 'brochure reparaties en onderhoud'.

Veel gevraagd over Reparatie melden

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?

Algemeen

U kunt hiervoor direct contact opnemen met de aannemer die aan uw woongebouw gekoppeld is.

Wordt mijn boiler elk jaar gecontroleerd?

Algemeen

Nee, uw boiler wordt niet elk jaar gecontroleerd/onderhouden. U huurt een boiler van Eneco. Als er een probleem is met de boiler, neemt u contact op met Eneco via (088) 895 50 00. U kunt ook op de website van Eneco kijken. Een monteur komt dan zo snel mogelijk om het probleem op te lossen.

Wat zijn spoedreparaties en wat niet?

Algemeen

Spoedreparaties zijn reparaties die absoluut niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. Voorbeelden van spoedreparaties zijn:

  • Verstopping van het hoofdriool
  • Lekkages van gas- en waterleidingen
  • Liftstoringen

Wat is geen spoed?

  • Een druppelende kraan
  • Een klemmende voor- of achterdeur
  • De afvoer die niet goed doorloopt
  • Een raam dat niet goed sluit

Wat kost een nieuw naamplaatje?

Algemeen

De kosten voor een set nieuwe naamplaatjes zijn € 16,-

Wie betaalt de ongediertebestrijding buiten de woning?

Algemeen

Voor plagen van ongedierte in het woongebouw, maar buiten de woning, neemt u contact op met SOR via telefoonnummer 010 444 55 55

Ik heb een storing aan mijn telefoon, tv en/of internetaansluiting, wat moet ik doen?

Algemeen

Dit regelt u zelf met uw provider. U heeft namelijk zelf een contract afgesloten met een kabelexploitant en/of provider.

Wat is asbest?

Algemeen

Asbest is een vezel die in het verleden jarenlang veel is gebruikt als bouwmateriaal. Asbest heeft de eigenschappen dat het sterk, slijtvast, isolerend en goedkoop is en het is bestand tegen hoge temperaturen. Het was daarom tot 1994 een populair bouwmateriaal. Daarna is het verboden om asbest toe te passen in woningen. 

Wie is verantwoordelijk voor ongediertebestrijding in mijn woning?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het bestrijden van ongedierte in uw woning.

Gaat het om een plaag (bijvoorbeeld als er veel ongedierte is in meerdere woningen of in de gemeenschappelijke ruimtes) of een wespennest bij de woning? Dan kunt u dit melden bij SOR. U kunt hiervoor contact opnemen met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55

Mijn tuin verzakt, kan ik hem laten ophogen door SOR?

Algemeen

Nee, SOR verhoogt geen tuinen. Wij kunnen wel zand en/of grond bij u laten afleveren, zodat u de tuin zelf kunt ophogen. SOR verstrekt per woning gratis maximaal 2 kuub zand of grond per kalenderjaar. Heeft u meer zand nodig? Dan brengen wij de kosten bij u in rekening.

Is een rookmelder verplicht in een woning van SOR?

Algemeen

Ja, rookmelders zijn verplicht sinds 1 juli 2022.

De straatverlichting is kapot, wie kan ik bellen?

Algemeen

U maakt een melding bij de gemeente waar u woont:
Gemeente Rotterdam >> 14010
Gemeente Nissewaard >> 140181
Gemeente Voorne aan Zee >> 140181
Gemeente Krimpen aan den IJssel >> 140180
Gemeente Oud Beijerland >> 140186

Wie kan ik bellen voor een storing aan de boiler?

Algemeen

De boiler huurt u van Eneco. Zijn er probleem met de boiler, dan neemt u contact op met Eneco via telefoonnummer (088) 895 50 00.

Mijn riolering is verstopt, wat moet ik doen?

Algemeen

Heeft u een verstopping in uw douche, toilet, keuken en/of hemelwaterafvoer neem dan contact op met Rioleringsbedrijf RRS (010) 292 14 14.

Wat doet SOR als er asbest gevonden wordt in mijn woning?

Algemeen

Als er asbest in uw woning wordt aangetroffen, volgt er altijd onderzoek. Zo nodig worden meer woningen in uw straat of wooncomplex onderzocht. Bij risicovolle situaties laten wij ons altijd adviseren door experts. Als het advies uitwijst dat het beter is om het asbesthoudende materiaal te verwijderen en af te voeren, dan wordt dat volgens strenge veiligheidseisen door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf gedaan. De ruimte geven we weer vrij als uit de controle blijkt dat alles inderdaad verwijderd en veilig is. 

Krijg ik een vergoeding als er in mijn woongebouw planmatig onderhoud wordt uitgevoerd?

Algemeen

U ontvangt voor het uitvoeren van standaard planmatige werkzaamheden geen vergoeding. Planmatig onderhoud is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat u in een goed bewoonbare woning kunt blijven wonen.

Wat is planmatig onderhoud?

Algemeen

Planmatig onderhoud is onderhoud dat we volgens een vooraf bepaald schema uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan schilderwerkzaamheden die we eens in de zoveel jaar uitvoeren. Door met een bepaalde regelmaat onderhoud uit te voeren willen we gebouwen en woningen in goede staat houden. 

Kan ik de gemaakte afspraak met de aannemer verzetten?

Algemeen

Het is niet altijd mogelijk om een afspraak te verzetten. De aannemer werkt volgens een vast schema om vertraging te voorkomen. Meestal gaat het ook om werkzaamheden met een vaste volgorde. Als het noodzakelijk is om de afspraak te verzetten dan neemt u contact op met de persoon waarmee u de afspraak heeft gemaakt.

Waar kan ik melden dat de lift stil staat?

Algemeen

  • U kunt bij opsluiting in de lift op de noodknop drukken die u in de lift vindt. U drukt de noodknop 30 seconden in en vervolgens krijgt u contact met de liftpartij.
  • U kunt de liftpartij ook bellen. Het telefoonnummer staat aangegeven aan de binnen- en buitenkant van de lift.
  • Tenslotte kunt u contact opnemen met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.

Is het verplicht om asbest te verwijderen en mag ik dit zelf doen?

Algemeen

Onbeschadigd, hechtgebonden asbest levert geen gevaar op voor uw gezondheid en hoeft daarom niet direct te worden verwijderd. Als uw woning wordt gerenoveerd, wordt op basis van asbestonderzoek bepaald wat er met het eventueel aanwezige asbestmateriaal in de woning gebeurt. Soms is het beter om het materiaal te laten zitten en het in te pakken. Als we het materiaal wel verwijderen, gebeurt dat door een gespecialiseerde aanemer. U moet er wel altijd op bedacht zijn het materiaal niet zelf te beschadigen door bijvoorbeeld boren, zagen of schuren.

Vraagt u zich af of een bepaald materiaal al dan niet van asbest is? Neem dan contact met ons op zodat wij u kunnen adviseren.

Wordt asbest nog steeds in de bouw gebruikt?

Algemeen

Nee, want het bewerken, verwerken, toepassen en in voorraad houden van asbest en asbesthoudende producten is na 1993 ten strengste verboden.

Wat moet ik doen als er schade is door een lekkage in mijn woning?

Algemeen

Heeft u schade door lekkage, meldt u dit dan bij uw eigen inboedelverzekering. Voor het oplossen van de lekkage klachten neemt u contact op met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.

Ik heb last van tocht in mijn woning. Wat kan de organisatie hieraan doen?

Algemeen

Wanneer u tochtklachten in uw woning ervaart, neemt u dan contact op met het aannemersbedrijf dat gekoppeld is aan uw woongebouw. Zij komen bij u langs om te beoordelen hoe ze uw tochtklachten op kunnen lossen.

Wat doet SOR aan slecht straatwerk?

Algemeen

Als het straatwerk tot het terrein van SOR behoort, neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer. Hoort het terrein tot de grond van de gemeente, dan kunt u hiervoor zelf contact opnemen met uw gemeente. Voor de gemeente Rotterdam geldt dat u ook digitaal een melding kunt maken via de website door te klikken op de volgende link

Kan de thuismeester mijn cv-ketel bijvullen?

Algemeen

De thuismeester kan u hierbij helpen. Vraagt u het aan de thuismeester of belt u hiervoor met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55.

Ik wil mijn warmtemeter laten controleren of repareren. Hoe regel ik dit?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met een van onze medewerkers van het klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55. Zij kunnen een opdracht geven aan de firma ISTA om de warmtemeter in de woning te controleren of te repareren.

Ik heb lekkage bij wie moet ik zijn?

Algemeen

Wat vervelend dat u een lekkage heeft. U kunt uw lekkage direct melden bij de aannemer van uw gebouw. Heeft u schade meldt u dit dan bij uw inboedelverzekeraar.

Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met een factuur die ik van SOR heb ontvangen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55.

De aannemer is bij mij langs geweest en heeft geconstateerd dat er een werkbon aangemaakt moet worden door SOR. Hoe nu verder?

Algemeen

Neemt u alstublieft contact op met SOR via telefoonnummer 010 444 55 55

Wat moet ik doen als mijn deur klemt?

Algemeen

Als uw deur klemt kunt u contact opnemen met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.

Mijn parkeertag is kapot. Wat moet ik nu doen?

Algemeen

Als uw tag niet goed of niet werkt neemt u dan contact op met uw thuismeester. U kunt uw thuismeester bereiken op de dagen dat hij in uw woongebouw aanwezig is in de huismeestersruimte. Ook kunt u bellen met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55.

Er is een boiler in mijn woning en ik heb geen warm water. Wat kan ik nu doen?

Algemeen

Heeft u een boiler van Eneco neemt u dan contact op met Eneco. U kunt hen bereiken via telefoonnummer (088) 895 50 00.

Ik heb een factuur van de aannemer ontvangen, moet ik deze betalen?

Algemeen

In sommige gevallen betaalt u de factuur van de aannemer zelf. Heeft u hier vragen over, neemt u dan contact op met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 444 55 55.

Er wordt een reparatie uitgevoerd in mijn woning. Wat is de status hiervan?

Algemeen

U kunt deze vraag stellen bij de aannemer die op dit moment werkzaamheden bij u uitvoert. Belt u hiervoor de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.

Is dit de firma Dammers belt u dan met telefoonnummer (088) 444 73 00

Is dit de firma Bakker Arkel belt u dan met telefoonnummer (088) 444 73 11

Er moet een lamp in mijn woning worden vervangen. Kan de thuismeester mij hierbij helpen?

Algemeen

In principe hoort dit niet bij het standaard takenpakket van uw thuismeester, maar u mag hem altijd benaderen met de vraag of hij u hierbij kan helpen. Neemt u hiervoor contact op met de medewerkers van ons klantcontactcentrum, via telefoonnummer 010 444 55 55.

Voert SOR ook schilderwerkzaamheden uit in ons woongebouw

Algemeen

Ja, SOR voert regelmatig schilderwerkzaamheden uit aan woongebouwen. Wilt u weten of er binnenkort in uw woongebouw schilderwerkzaamheden uitgevoerd worden, neemt u dan contact op met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55.

Ik heb een nieuwe radiator gekregen en mijn warmtemeter ontbreekt nu. Waar moet ik zijn voor het terugplaatsen van de warmtemeter?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer          010 444 55 55. Het klantcontactcentrum van SOR is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag vanaf 8.30 uur tot 17.00 uur en vrijdag vanaf 8.30 uur tot 12.30 uur.

Een lamp (of meerdere lampen) in de algemene ruimte is (zijn) kapot, waar kan ik dit melden?

Algemeen

Vraag de thuismeester of hij de lamp wil vervangen. Als hij niet aanwezig is, kunt u een briefje in zijn brievenbus doen. U kunt ook contact opnemen met ons klantcontactcentrum via 010 444 55 55.

Mijn wc bril is kapot, kan SOR een nieuwe wc bril plaatsen?

Algemeen

Als uw wc bril kapot is, ddan zorgt u zelf voor een nieuwe wc bril. De thuismeester kan helpen met de installatie, maar de kosten van de aanschaf zijn voor uw eigen rekening.

In de folder "Reparatie en Onderhoud" kunt u lezen welke reparaties u zelf moet betalen en welke SOR betaalt. 

Wat moet ik doen als ik ruitschade in mijn woning of in de algemene ruimte van het woongebouw constateer?

Algemeen

U neemt hiervoor contact op met Clarixy glasverzekering. U bereikt hen op telefoonnummer (0800) 020 72 07

Wat moet ik doen als mijn kraan kapot is?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.

Mijn deurklink ligt eraf, wat nu?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester. Hij kan u helpen om de deurklink terug te zetten. Is uw thuismeester niet aanwezig neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.

Zijn de ramen van mijn woning HR++ glas?

Algemeen

Niet alle ramen zijn HR++ glas. Als u wilt weten of uw ramen HR++ glas is neem dan contact op met uw thuismeester. Hij kan in uw raam kijken naar het type glas en de fabricagedatum.

De autolift in de Binnenhoftoren werkt niet. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

U neemt hiervoor contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer. U mag ook rechtstreeks contact opnemen met TK elevator via telefoonnummer (0800) 247 36 50.

De automatische deur naar de algemene toegang van het woongebouw werkt niet naar behoren. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.

De automatische deur op mijn etage doet het niet

Algemeen

U mag de thuismeester vragen of hij de deur kan resetten. Lukt dit niet dan schakelt de thuismeester de aannemer in.

Mijn radiatoren zijn geroest, wat moet ik doen?

Algemeen

Vraagt u de thuismeester of hij bij u langs kan komen. De thuismeester komt in eerste instantie kijken naar de radiatoren, hij geeft de bevindingen door aan de opzichter van uw woongebouw. De opzichter beoordeeld of er vervanging nodig is. Is vervanging noodzakelijk dan zal de opzichter het cv bedrijf inschakelen.

Ik heb een verstopping in mijn gootsteen van de keuken, wat moet ik doen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met RRS (Riool Reinigings Service) via telefoonnummer (010) 292 14 14. Deze dienst is bij uw servicekosten inbegrepen. De verstopping wordt kostenloos verholpen.

Mijn brievenbusslot is kapot, hoe kan ik deze laten maken?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester. Is uw thuismeester niet aanwezig neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.

Mijn naamplaatje(s) is/zijn kapot of kwijt. Wat moet ik doen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester. Hij kan er voor zorgen dat er nieuwe naamplaatjes besteld worden. 

Wat moet ik doen als ik nog geen naamplaatjes bij de brievenbus of op de deur heb?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met uw thuismeester.

Bij het aangaan van het huurcontract worden er naamplaatjes voor u aangemaakt. De thuismeester zal deze vervolgens voor u bevestigen.

Wat moet ik doen als er iets stuk is in mijn woning?

Algemeen

Voor kleine reparaties kun u contact opnemen met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.

Mijn raam gaat niet meer open of dicht wie moet ik bellen ?

Algemeen

U kunt in eerste instantie de thuismeester vragen langs te komen. Lukt het niet om het raam werkend te krijgen dan wordt uw reparatieverzoek doorgegeven aan de aannemer die aan uw woongebouw gekoppeld is.

De deur van de hoofdingang is kapot wanneer komt de monteur?

Algemeen

Neemt u hiervoor  contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer. 

Mijn aardlekschakelaar springt steeds uit, wat moet ik doen?

Algemeen

Als uw aardlekschakelaar eruit schiet dan kan dit veroorzaakt worden door een aantal oorzaken:

Er is storing in electrische apparatuur

Bent u op het moment dat de aardlekschakelaar met een apparaat bezig (bijvoorbeeld koffiezetten, strijken, wassen, drogen, het gebruik van een waterkoker, enz) dan kan het zijn dat dit apparaat storing veroorzaakt. Doet u hiervoor de stekkerproef. Haalt u hiervoor alle stekkers van uw electrische appartuur uit de stopcontacten, schakel vervolgens alle groepen en uw aardlekschakelaar weer in en doe tenslotte één voor één de stekkers van de apparaten weer in het stopcontact. Na elk apparaat wacht u even en kijkt u of de aardlekschakelaar wederom uitvalt. Is dit het geval dan heeft u het apparaat gevonden dat de storing veroorzaakt. Verwijder de stekker van het apparaat uit het stopcontact en laat het apparaatu nakijken op defecten.

Overbelasting

Wanneer u alle apparaten langs bent geweest en nog geen mogelijke oorzaak gevonden heeft, kan een tweede optie zijn dat er sprake is van overbelasting van een bepaalde groep. Mogelijk staan er teveel apparaten tegelijk aan. Verplaatst u een van de apparaten naar een ander stopcontact en kijk of het probleem hiermee is opgelost of wacht met het aanzetten van een apparaat tot een ander uitgeschakeld kan worden.

Lukt het uzelf niet om bovenstaande te controleren neemt u dan contact op met uw thuismeester. 

Mijn slot van de voordeur is kapot, kan er iemand langskomen?

Algemeen

Wanneer het slot van uw voordeur niet meer werkt en u kunt u woning hierdoor niet meer in, neemt u dan direct contact op met de aannemer die gekoppeld is aan uw woongebouw.

Er zit een gat in de bestrating bij een van de woongebouwen wie gaat dit maken?

Algemeen

Dat is afhankelijk van de locatie van het gat in de bestrating. Indien dit op grond van SOR is dan zal de thuismeester hiervoor de aannemer inschakelen. Is de locatie buiten het terrein van SOR belt u dan met de gemeente via 14010 of via de website van de gemeente waarin u woont.

Ik wil graag een terugkoppeling doorgeven van een reparatie. Hoe kan ik dit doen?

Algemeen

U kunt dit doen door contact op te nemen met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55. Wij maken dan een melding in ons systeem.

Het TF signaal van mijn boiler werkt niet meer. Wat kan ik doen?

Algemeen

U kunt een aanpassing laten maken op eigen kosten door de firma Hendriks. Dit houdt in dat de boiler om 23.00 uur op gaat warmen. Er is nog een andere optie waarbij de boiler continu opwarmt. Dit betekent wel dat uw energiekosten zullen stijgen. U kunt de firma Hendriks bereiken op (010) 477 08 96.

Kan het ventilatiesysteem anders afgesteld worden?

Algemeen

Wanneer u problemen ervaart met het ventilatiesysteem in uw woning, neemt u dan contact op met de aan uw woongebouw gekoppelde aannemer.

Ik heb mijzelf buitengesloten. Kan SOR mij helpen?

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met SOR  op telefoonnummer 010 444 55 55. Meldt u alstublieft waar u zich op dit moment bevindt zodat wij u in het gebouw terug kunnen vinden. Wij raden u aan om allereerst contact op te nemen met degene die in het bezit is van uw reservesleutel. Heeft u niemand beschikbaar om de deur te opnenen dan kunnen wij de slotenmaker voor u bellen om de deur te openen. De kosten voor het openbreken van de deur en het herstellen van de schade worden gefactureerd aan de bewoner.

Let op de thuismeester heeft geen sleutels van woningen.

Wanneer wordt er groot onderhoud gedaan aan ons gebouw?

Algemeen

Heeft u vragen over groot onderhoud aan uw woongebouw neemt u gerust contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55. Wij zullen uw vraag neerleggen bij de planmatig opzichter die verbonden is aan uw woongebouw

Er is glasvezel in het woongebouw waar ik woon aangelegd. Ik heb daar een vraag over bij wie kan ik die stellen?

Algemeen

Het ligt aan uw vraag. Als het gaat om een glasvezel abonnement kunt u een internet provider benaderen voor een glasvezel abonnement. Heeft u een technische vraag bijvoorbeeld: Heeft het bedrijf wel toestemming om in het gebouw te boren etc. dan kunt u hiervoor contact opnemen met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55.

Ik ben recent verhuisd naar een woning van SOR en heb nog opleverklachten. Bij wie kan ik hiervoor terecht?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met de verhuurmakelaar. De verhuurmakelaar zal met u bespreken hoe een en ander opgelost kan worden.

Er wordt een conditiemeting uitgevoerd in mijn woongebouw, wat betekent dit voor mij?

Algemeen

Bij een conditiemeting worden vaak steekproefsgewijs woningen bezocht. Het kan dus zijn dat dat medewerkers bij u aanbellen met de vraag of zij even de woning in mogen. Wij stellen het op prijs als u hier aan meewerkt. Vaak hoeft u niet speciaal thuis te blijven.

Mijn ramen zijn al langere tijd niet gezeemd. Bij wie kan ik hier voor terecht?

Algemeen

Zijn uw ramen al langere tijd niet gezeemd ondanks dat de glazenwasser wel in uw gebouw aan het werk is geweest, neemt u dan contact op met uw thuismeester. 

Wat moet ik doen als er schade is in het woongebouw maar buiten de woning?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55. Ook kunt u het via de mail aan ons melden via mailadres contact@sor.nl. Omschrijf dan duidelijk waar de schade zich bevindt.

Mijn badkamer is gedateerd. Kom ik in aanmerking voor een renovatie?

Algemeen

Als u van mening bent dat uw badkamer in aanmerking komt voor een renovatie kunt u contact opnemen met onze medewerkers van het klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55 of een email sturen naar: contact@sor.nl.
De opzichter zal contact met u opnemen voor een inspectie.