Service- en stookkosten

Servicekosten voor gemeenschappelijke diensten

Servicekosten worden gelijk verdeeld over alle woningen. U betaalt het bedrag in een maandelijks voorschot. Voor 1 juli van het daaropvolgende jaar krijgt u de afrekening van de werkelijke kosten. Als u teveel heeft betaald, krijgt u geld terug. Als de kosten hoger zijn uitgevallen dan verwacht, betaalt u bij. Met de bewonerscommissie van uw woongebouw bespreekt SOR jaarlijks de hoogte van het voorschotbedrag voor de servicekosten.

Veel gevraagd over Service- en stookkosten

Betaal ik mee aan alle servicekosten, ook al maak ik er geen gebruik van?

Algemeen

Alle bewoners betalen mee aan de servicekosten voor de voorzieningen in het gebouw. Ook als u hiervan geen gebruik maakt. Bijvoorbeeld: lift, recreatiezaal, tuin, etc.

Wat is een gemeenschappelijke verwarming?

Algemeen

Gemeenschappelijke verwarming houdt in dat een woning geen eigen cv-ketel of gaskachel heeft. De woning wordt verwarmd vanuit een collectieve ketel in het woongebouw waar u woont. Dit wordt ook wel blokverwarming genoemd.

Wat valt er onder de servicekosten?

Algemeen

Servicekosten zijn kosten die in rekening gebracht worden bovenop de netto huurprijs. Het kan hier gaan om bijvoorbeeld schoonmaakkosten, electraverbruik voor de algemene ruimte, tuinonderhoud en kosten voor een thuismeester.

Hoe kan ik zien of ik betaal voor groenonderhoud?

Algemeen

Als u voor groenonderhoud rondom uw gebouw betaalt, staat dit vermeld op uw huurspecificatie. Deze huurspecificatie vindt u terug op uw afrekening servicekosten onder het item 'groenonderhoud'.

Ik wil stoppen met het betalen van het voorschot voor stookkosten. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Dit is niet mogelijk. U heeft een woning geaccepteerd met blokverwarming om hoge afrekeningen aan het einde van het jaar te voorkomen blijft u het voorschotbedrag betalen.

Hoe wordt het verbruik warmte levering gemeten in mijn woning?

Algemeen

Het verbruik warmtelevering wordt uitgelezen.
Wanneer uw gebouw blokverwarming heeft, dan zijn er warmte meters in de woning geplaatst die op afstand uit te lezen zijn. De uitlezing wordt behandeld door de partijen, Ista, WMS of ASG
SOR geeft alleen aan Ista mutaties door (Ista leest uit om de twee weken daarom geeft SOR de mutaties door) ASG en WMS lezen zelf dagelijks uit.

Hoe wordt het verbruik warmte levering gemeten in mijn woning met blokverwarming?

Algemeen

Wanneer uw gebouw blokverwarming heeft, dan zijn er warmte meters in de woning geplaatst die op afstand uit te lezen zijn. De uitlezing wordt behandeld door twee partijen, Ista of ASG.

Hoe vaak worden de voorschotbedragen servicekosten aangepast?

Algemeen

De voorschotbedragen voor de servicekosten worden éénmaal per jaar aangepast. U wordt hierover geïnformeerd in de brief van de jaarlijkse aanpassing voorschotbedragen. Deze ontvangt u ieder jaar in december van ons. De verandering van het voorschotbedrag, en daarmee de huurprijs, geldt dan per 1 januari.

Ik heb een vraag over de afrekening van mijn stookkosten, met wie kan ik contact opnemen

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55. De collega's van het klantcontactcentrum helpen u graag verder.

Ik heb een hoge afrekening van Vaanster ontvangen en er is een onderzoek ingesteld. Wat is de status hiervan?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55

Ik ben het niet eens met de servicekosten. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55 De collega's van het klantcontactcentrum helpen u graag verder.

Wanneer wordt de afrekening service en stookkosten verrekend?

Algemeen

SOR streeft er naar om de eindafrekening service en stookkosten voor 1 juli elk jaar verrekend te hebben.

Ik wil mijn voorschot stookkosten aanpassen. Hoe kan ik dit regelen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR op telefoonnummer 010 444 55 55.

Ik wil een bezwaar indienen tegen de afrekening service- en stookkosten. Hoe kan dit bezwaar indienen?

Algemeen

U kunt deze per post versturen naar:

SOR
Botersloot 175
3011 ZM ROTTERDAM

Of

per mail naar contact@sor.nl