Huur betalen

Drie manieren om de huur te betalen

We hebben afgesproken dat u de huur uiterlijk op de eerste dag van de maand betaalt. U kunt de huur op drie manieren aan SOR betalen:

  • Automatische incasso
  • Periodieke overschrijving
  • Betaalverzoek

De huur die u betaalt, bestaat uit twee delen te weten: 

  • De nettohuur is een vergoeding voor het gebruik van uw woning en de algemene ruimten, zoals de fietsenstalling en lift
  • De servicekosten zijn de kosten voor gemeenschappelijke diensten die SOR in uw gebouw levert. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaak van de algemene ruimten, de thuismeester, de glasverzekering en het onderhoud van de eventuele gemeenschappelijke tuin.

U betaalt zelf de kosten voor uw energieverbruik aan uw energieleveancier. Is SOR uw warmteleverancier? Dan betaalt u aan SOR een maandelijks voorschot voor de warmtelevering. Bij de jaarlijkse afrekening verrekenen we uw werkelijke verbruik.

Veel gevraagd over Huur betalen

Waarom betaal ik meer huur dan mijn buren?

Algemeen

Hoe ontstaat een verschil in huurprijs? Dit kan verschillende redenen hebben. U leest hier de drie meest voorkomende oorzaken. 

Kwaliteit woning

De kwaliteit van uw woning bepaalt de hoogte van uw huurprijs. Heeft u een nieuwe cv-installatie of dubbel glas? Uw huur kan daarom hoger zijn dan de huur van uw buurman met een oudere cv-installatie of enkel glas.

Huurverhoging 

De huur wordt jaarlijks verhoogd. De afgelopen jaren was de hoogte van de huurverhoging afhankelijk van het inkomen. Is het inkomen van uw buurman lager? Dan valt de huurverhoging ook lager uit. Door het verschil in inkomen ontstaat er een verschil in de huurprijs.

Huurprijs marktconform 

Woont een huurder langere tijd in de woning? De huurprijs wordt jaarlijks in kleine stapjes verhoogd. Een woning die jarenlang door dezelfde bewoner is gehuurd, wordt bij een nieuwe verhuring vaak duurder. De prijs-kwaliteit verhouding is dan weer in balans.

Huursombenadering 

Woningcorporaties zorgen voor betaalbare huurwoningen. Alle huren van alle huizen van één corporatie bij elkaar opgeteld heet de huursom. Die mag niet onbeperkt stijgen. Verhoogt een corporatie bij sommige woningen de huur méér, dan moet ze dat dus bij andere minder doen. Dat noemen we: de huursombenadering. Met deze aanpak maken woningcorporaties de verschillen in huurprijzen kleiner.<

Hoe kan ik huurtoeslag aanvragen?

Algemeen

U kunt huurtoeslag aanvragen via de website van de Belastingdienst 

Heb ik recht op huurtoeslag?

Algemeen

Of u in aanmerking komt voor huurtoeslag is afhankelijk van verschillende factoren. Deze factoren zijn:

  • het soort huurwoning waarin u woont
  • de hoogte van uw huurprijs
  • de hoogte van uw inkomen
  • uw leeftijd
  • of u alleen woont, of met een partner 

Kijkt u voor meer informatie op de website van de belastingdienst.

Ik moet mijn aanvraag huurtoeslag invullen, wat zijn de subsidiabele servicekosten?

Algemeen

De subsidiabele servicekosten bestaan uit;                                                                                                       

  • Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • Thuismeesterkosten kosten dienst- en recreatieruimten                                                                                                   

Per rubriek mag u maximaal € 12 bij de huurprijs optellen ook als u een hoger bedrag betaalt. In totaal gaat het dus om maximaal € 36,-. Geef wel de werkelijke servicekosten door. SOR kan deze bedragen aan u doorgeven. 

Krijg ik ook huurtoeslag na de huurverhoging, als de netto huur boven de grens uitkomt?

Algemeen

Als huurders al huurtoeslag krijgen blijven ze huurtoeslag houden. Dat is niet afhankelijk van de hoogte van de huur. De huur mag zelfs boven de € 900,07 (in 2025) uit stijgen. Doordat u al huurtoeslag ontving voor de huurverhoging is het een recht geworden en blijft u huurtoeslag ontvangen.

Wat is de rekenhuur?

Algemeen

Rekenhuur is een term uit de wet op de huurtoeslag. Het is de huurprijs waarover huurtoeslag wordt berekend. Dit bedrag bestaat uit de nettohuur plus een deel van de servicekosten. De onderdelen van de servicekosten die u mee mag tellen voor de huurtoeslag zijn:

  • Kosten voor scoonmaak algemene ruimten
  • Energiekosten gemeenschappelijke ruimten
  • Kosten voor de huismeester
  • Kosten onderhoud dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimten. Let op! Bij SOR betaalt u als huurder niet voor deze kosten. De kosten van onderhoud van de dienstruimten en gemeenschappelijke recreatieruimte wordt betaald door SOR. U kunt deze kostenpost dan ook niet opvoeren.

Kijk voor meer informatie over rekenhuur op site van de belastingdienst

Stopt mijn automatische incasso op de einddatum van mijn huur?

Algemeen

Of uw automatisch incasso stopt is afhankelijk van de manier waarop u uw huur over laat boeken. Er zijn twee mogelijkheden:

  • Als u SOR toestemming heeft gegeven om uw huur van uw rekening af te schrijven, dan stoppen wij de automatische incasso op de dag dat de huur eindigt.
  • Als u uw eigen bank toestemming heeft gegeven om de huur aan SOR over te maken, dan moet u zelf zorgen dat dit bij uw bank wordt stopgezet.

Mijn huur is niet automatisch afgeschreven, proberen jullie dit nog een keer te incasseren?

Algemeen

Dat is helaas niet mogelijk. SOR incasseert de huur één keer per maand. Als het niet gelukt is om uw huur te incasseren dan is het belangrijk dat u het huurbedrag zelf naar ons overmaakt onder vermelding van uw adres. Gebruik hiervoor het volgende rekeningnummer van SOR NL39 ABNA 0640037674

Hoe kan ik mijn huur betalen?

Algemeen

 U kunt uw huur betalen via:

  • Een automatsich incasso
  • Door uw bank te vragen maandelijks de huur over te maken
  • Door middel van een betaalverzoek. Wij sturen u dan een brief met het bedrag dat u moet betalen.

Let op!

Wanneer u de bank vraagt maandelijks de huur over te maken wordt de huur niet automatisch bij huurprijswijzigingen. Geeft u in dat geval tijdig bij u bank door dat het bedrag verandert moet worden.

Kan ik mijn huur/betalingsregeling ook contant betalen?

Algemeen

Vanuit veiliigheidsoverwegingen kunt u uw huur niet contant betalen. U kunt wel voor een pinbetaling langs komen op ons kantoor aan de Botersloot 175 te Rotterdam. Het kantoor is geopend van maandag tot en met donderdag van 08.30 uur tot 17.00 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur

Ik ontvang huurtoeslag en mijn huur is verhoogd. Moet ik iets doen?

Algemeen

Nee, u hoeft niets te doen. SOR geeft de huurwijziging door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past de huurtoeslag aan op basis van de nieuwe huur.

Betaal ik de hele maand huur, als de einddatum ergens in het midden van de maand valt?

Algemeen

Nee, u betaalt huur tot en met de laatste huurdag, dus u betaalt alleen het aantal dagen van de maand tot en met de datum van einde huurcontract.

Hoe kan ik de belastingdienst bereiken?

Algemeen

Telefonisch op nummer (0800) 0543 of via de website van de Belastingdienst. Gaat u de belastingdienst bellen houdt dan uw Burgerservicenummer (BSN/sofinummer) bij de hand.

Moet ik als nieuwe bewoner van SOR mijzelf aanmelden voor elektriciteit/stroom?

Algemeen

Ja, het aanmelden bij een stroomleverancier moet u zelf doen.

Ik betaal mijn huur via automatische incasso, maar ik wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met het Klantcontactcentrum van SOR. Dat kan via e-mail: contact@sor.nl of telefonisch: 010 444 55 55.

Wat gebeurt er als ik mijn huur niet betaal?

Algemeen

Indien u de huur niet betaalt loopt u achterstand op. Neemt u geen contact met ons op en betaalt u de achterstand niet, dan is het mogelijk dat wij een deurwaarder inschakelen. De extra kosten die dit meebrengt, komen voor uw rekening.

Wanneer wordt mijn huur automatisch afgeschreven?

Algemeen

Heeft u een automatische incasso machtiging afgegeven aan SOR dan incasseren wij uw huur op de 1e van iedere maand af. Uitzondering hierop is dat de huur later geincasseerd wordt als de 1e van de maand valt in het weekend.

Wanneer moet ik mijn huur betalen?

Algemeen

De huur moet voor de 1e van iedere maand op onze bankrekening bijgeschreven zijn.

Welke gegevens heb ik van SOR nodig om huurtoeslag aan te vragen?

Algemeen

U heeft hiervoor een overzicht nodig van de huursamenstelling. Wij sturen u deze één keer per jaar toe bij de brief over de jaarlijkse huurverhoging.

Ik heb een aanmaning gehad, wat moet ik nu doen?

Algemeen

Het is belangrijk dat u het openstaande bedrag voor de uiterste betaaldatum betaalt. Lukt dit niet, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55. In bepaalde situaties is het mogelijk om een betalingsregeling af te spreken.

Ik kan mijn huur niet betalen. Wat moet ik nu doen?

Algemeen

Het is belangrijk dat u het openstaande bedrag voor de uiterste betaaldatum betaalt. Lukt dit niet, neem dan contact op met ons klantcontactcentrum via telefoonnummer 010 444 55 55. In bepaalde situaties is het mogelijk om een betalingsregeling af te spreken.

Ik heb de huur/factuur betaald, maar nu krijg ik toch een herinnering. Hoe kan dat?

Algemeen

Het kan zijn dat uw betaling en onze herinneringsbrief elkaar hebben gekruist. Als u twijfelt, kunt u contact met ons opnemen om dit na te laten kijken. Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR telefoonnummer 010 444 55 55

Hoe kan ik mijn huur automatisch laten incasseren?

Algemeen

Om uw huur automatisch te laten incasseren hebben wij een SEPA machtiging nodig. Hiermee machtigt u SOR tot wederopzegging om de huur van uw bankrekening te incasseren. Wij kunnen u een SEPA machtiging opsturen. Wanneer u deze invult en aan ons terug stuurt kunnen wij de huur in het vervolg incasseren. 

Kan ik mijn huur contant betalen aan de balie van de Botersloot in Rotterdam

Algemeen

Uit veiligheidsoverweging accepteren wij geen contante huurbetalingen. U kunt wel per pin betalen bij ons

Hoe geef ik door dat het inkomensbeheer wordt beeindigd

Algemeen

Om dit in onze administratie te kunnen verwerken verzoeken wij de inkomensbeheerder om dit schriftelijk aan ons door te geven.

Wat moet ik doen als ik het niet eens ben met een factuur die ik van SOR heb ontvangen?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met het klantcontactcentrum van SOR via telefoonnummer 010 444 55 55.

Ik sta onder bewind. Hoe betaal ik mijn huur?

Algemeen

De bewindvoerder draagt zorg voor de huurbetalingen.

Kan ik mijn huur later in de maand betalen?

Algemeen

Uw huur betaalt u vooruit. U dient uw huur vóór de 1e van de nieuwe maand betaald te hebben. U kunt een verzoek indienen bij ons klantcontactcentrum om uw huur later te betalen. Uw aanvraag wordt, indien mogelijk, direct beoordeeld

Ik heb een nieuw bankrekeningnummer waar geef ik dat door?

Algemeen

Als uw huur automatisch van uw rekening wordt afgeschreven, kunt u bij SOR een nieuwe SEPA-machtiging aanvragen. Nadat u deze invult en terugstuurt naar SOR, zorgen we ervoor dat de huur voortaan van uw nieuwe rekening wordt afgeschreven.

Heeft u iets tegoed van SOR geeft u dan uw bankrekeningnummer schriftelijk door aan ons. Dit kan per mail via contact@sor.nl of per post naar Botersloot 175 3011 HE  ROTTERDAM.

Ik heb te veel huur betaald. Wat moet ik nu doen?

Algemeen

Het te veel betaalde bedrag wordt automatisch teruggestort op uw rekening.


Wat moet ik doen als ik ruitschade in mijn woning of in de algemene ruimte van het woongebouw constateer?

Algemeen

U neemt hiervoor contact op met Clarixy glasverzekering. U bereikt hen op telefoonnummer (0800) 020 72 07

Er is een ander bedrag dan mijn huur afgeschreven. Kun u mij uitleggen waarom dit is gebeurd?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact op met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 444 55 55.

Ik wil mijn automatische incasso intrekken. Hoe kan ik dat doen?

Algemeen

U kunt contact opnemen met ons klantcontactcentrum op telefoonnummer 010 444 55 55. De medewerkers zullen u een formulier voor het stopzetten van de SEPA machtiging toesturen. Deze kunt u vervolgens invullen en terugsturen naar SOR.

Hoe kan ik betalen voor mijn bestelde sleutel?

Algemeen

Wanneer u een sleutel bijbesteld dan incasseren wij het verschuldigde bedrag van het rekeningnummer dat u opgeeft op uw bestelformulier.

Hoe kom ik aan een huurspecificatie?

Algemeen

U kunt hiervoor contact opnemen met SOR op 010 444 55 55 of u stuurt een mail naar contact@sor.nl met uw adres en het verzoek. Wij kunnen het voor u opsturen of mailen naar het bij ons bekende adres.

Kunnen jullie mij de woningwaardering toesturen?

Algemeen

Op 1 juli 2024 is de manier waarop de woningwaarderingen opgesteld worden veranderd. We zijn op dit moment nog druk met de automatiseerder aan het werk om de goede woningwaarderingen in ons systeem te krijgen. Als we u nu een woningwaardering toesturen zijn dat niet de goede gegevens. We hopen dit begin 2025 op orde te hebben. Wilt u op dit moment uw woningwaardering weten dan kunt u deze wel al zelf berekenen op de site van de huurcommissie

Wat er gebeurt er als blijkt dat het aantal WWS (Woning Waarderingsstelsel) punten van mijn woning in de nieuwe woningwaardering lager is?

Algemeen

Dit betekent niet automatisch dat u minder huur gaat betalen. Voor huurders van sociale huurwoningen geldt dat de huur van hun woning maximaal de huur mag zijn die gebasseerd is op de puntenwaarding. Wij vragen op dit moment bijna nooit deze maximale huur. Gaat het aantal punten omlaag dan betekent dat niet automatisch dat uw huur omlaag gaat. Dit geldt ook voor huurders van middenhuurwoningen (144-186 WWS punten) die vanaf 1 juli 2024 zijn gaan huren.

Is het electriciteitsverbruik in de woning inbegrepen bij de huur?

Algemeen

Nee, electriciteit in de woning is niet inbegrepen in de huurprijs. U kunt hiervoor zelf een energieleverancier kiezen en daarmee een contract afsluiten.